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VLC Per Windows 8 RT Su Kickstarter

Tutti i nostri lettori conosceranno la famosa applicazione VLC. In questi giorni è stato postato su Kickstarter un progetto riguardante il famoso lettore multimediale, con la finalità di avere un supporto economico da parte della community per sostenere il porting su Windows 8 RT. Andiamo a vedere in dettaglio.

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40000 Sterline Per VLC

Nel mondo della tecnologia, l’introduzione del crowdsourcing ha portato alla creazione di molte tipologie di servizi tra cui Kickstarter. Molto spesso abbiamo parlato di questa popolare piattaforma di crowdfunding attraverso la quale gli utenti (backers) possono supportare una determinata tipologia di progetto. Può sembrare strano ma recentemente VLC ha creato un progetto su Kickstarter attraverso la quale richiede 40000 sterline per la realizzazione della futura versione del software dedicato a Windows 8 RT.  Ovviamente l’obiettivo è stato raggiunto e nel momento in cui scriviamo il progetto ha superato quota 42000 sterline, cifra che consentirà un porting migliore e più veloce in termini di tempo. VLC effettuerà, quindi, il porting dell’attuale versione che funziona su interfaccia desktop di Windows 8 su Windows 8 RT. Sostenere lo sviluppo di questa applicazione dimostra come gli utenti e l’intera comunità apprezzi ed utilizzi il lettore multimediale al punto tale da donare qualche sterlina per realizzare il porting dell’applicazione. Su Kickstarter, nella pagina dedicata al progetto, VLC ha, infine, caricato alcuni mock-up della graphic user interface creati da Ashraful Sheikh. Se volete sostenere questo progetto su Kickstarter potete seguire il link qui sotto.

As you know, we are doing a KickStarter for the Windows 8 (WinRT) port of VLC media player. The goal is to take our existing code, which already works on Windows 8’s “desktop mode”, and make it run on WinRT, the “Metro” interface.

Porting code to WinRT offers significant challenges, mainly caused by the changes in the APIs. A lot of functions we were using, like LoadLibrary, are not available anymore, and replaced by slightly different functions (like LoadPackagedLibrary:). Those might not be too hard to integrate into our current code base.

Other APIs, like sockets, were replaced by their COM interfaces counterpart (for instance Windows.Networking.Sockets). They are used to provide asynchronous interfaces for code running under WinRT. They got inspiration from mobile applications and the “always responsive” goal: a WinRT application should not use blocking code, and should go to sleep or wake up quickly if needed. With COM interfaces, the code polling the socket is executed in another process, and the data is provided through a callback. This changes a bit the usual networking code (connect-\>select-\>read-\>select\>…) and we need to write a large layer of compatibility code.

After all of that, we still have to solve the issue of packaging. We already experimented a bit with side loading, which offers an easy way to distribute applications, but the real goal is to push VLC media player to the Windows Store.

So, why are we doing this? Windows 8 is happening, it is now pre-installed on most of the new computers.

Why am I excited to work on this port? This KickStarter will give us the opportunity to work full time on WinRT for a few months, and solve all these challenges for us, but also for other open source projects. We already know how to create a compatibility layer for different operating systems, so we will be able to build one for WinRT. We could also come up with guidelines on using free software toolchains to build WinRT applications.

Basically, we’re paving the way to WinRT for Open Source libraries and applications, with the nice side effect on running VLC on Windows 8.

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Link | Kickstarter

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